Autor:Dreptak
Jakie są objawy ADHD?
Charakterystycznymi objawami adhd są zaburzenia koncentracji, impulsywność i nadruchliwość.
Jednak dla postawienia prawidłowego rozpoznania wymagane jest, aby objawy występowały przed 7 rokiem życia oraz muszą występować w co najmniej dwóch środowiskach (np. szkoła-dom).
Nie można rozpoznać adhd u dziecka, które w domu jest oazą spokoju, a w szkole wulkanem energii. Podobnie dziecko, które w szkole jest powolne, spokojne, obowiązkowe, a w domu przyprawia rodziców i sąsiadów o siwiznę, również raczej adhd nie ma.
Ważne:
ADHD nie jest równoznaczne z agresją !
ADHD nie może być usprawiedliwieniem dla agresji !
Jakie przykładowe zachowania mogą być objawem adhd?
Zaburzenia koncentracji:
– wydaje się, że nie słyszy, co się do niego mówi,
– nie dokańcza rozpoczętych zadań,
– często gubi rzeczy,
– często zapomina o codziennych sprawach,
– rozpoczyna kilkanaście przedsięwzięć jednocześnie.
Impulsywność:
– odpowiada zanim usłyszy do końca pytanie,
– ma trudności z czekaniem na swoją kolej,
– przerywa innym,
– nie jest w stanie przewidzieć następstw swojego postępowania.
Nadruchliwość:
– często macha nogami lub rękami,
– w czasie lekcji wędruje po klasie,
– wspina się, skacze, zdobywa kolejne szczyty i stale jest w ruchu,
– często jest nadmiernie gadatliwy.
Jak wyleczyć ADHD?
ADHD nie da się wyleczyć. Można natomiast z pomocą leków, terapii i wsparcia środowiska złagodzić objawy i przekuć je w atuty.
Niektórzy wyrastają z większości objawów. U wielu osób słabnie jedynie nadruchliwość . U niektórych wszystkie objawy adhd utrzymują się przez całe życie.
Jakie są najskuteczniejsze działania w pracy z dziećmi z adhd?
– Ustalenie i przestrzeganie zasad i konsekwencji.
– Zauważanie i wzmacnianie wszelkich pozytywnych zachowań.
– Dopingowanie do działania.
– Wspieranie sukcesów dziecka.
– Przywrócenie dziecku poczucia własnej wartości.
Aby osiągnąć najlepsze rezultaty niezbędne jest współdziałanie rodziców i pedagogów.
Jak wykorzystać energię dziecka w czasie lekcji?
Aby rozładować napięcie dziecka można zlecić mu do wyboru:
– wytarcie tablicy
– podlanie kwiatów,
– przyniesienie kredy,
– zebranie-rozdanie zeszytów klasowych,
– poprowadzenie krótkiej gimnastyki rozciągającej.
Jak skłonić dziecko do podjęcia wyznaczonego zadania? (Na przykład odrabiamy lekcje.)
– Nie włączaj radia, telewizora, komputera i wszelkich urządzeń, które mogłyby niepotrzebnie rozproszyć uwagę dziecka. Zauważ, ze wyłączenie uruchomionego już urządzenia jest zawsze trudniejsze. Dziecko, któremu nagle odcina się dopływ przyjemności staje się nerwowe, buntuje się i przekonanie go do zadania może okazać się niemożliwe.
– Wyznacz czas rozpoczęcia zadania.
– Ustaw w miejscu widocznym dla dziecka minutnik, który będzie odliczał czas do rozpoczęcia zadania.
– Pamiętaj, że dzieci często zostawiają wszystko na ostatnie sekundy, dlatego dany czas nie powinien przekraczać 15 minut. Jest to na tyle długo, żeby dziecku dało poczucie wolności i na tyle krótko, żeby rodzic nie miał okazji do „trucia”.
– Bardzo krótko przypomnij o korzyściach jakie dziecko osiągnie podejmując się wykonania zadania, np. czas na tv, dłuższa zabawa z kolegami itp.
– Unikaj długich, monotonnych przemówień, które zabiorą dziecku jego „czas wolności” i skutecznie zniechęcą do pożądanego działania.
– Zauważ i doceń wysiłek.